May 18, 2011

korAng pernAh terpikir ke?

hmm..tengah aku jalan2 dari blog ke blog, f0llow dr blog ke blog..tetibe aku terfikir sesuatu..



Apa jadi pada dunia ni, kalau insan yang bergelar cikgu x ade? ha, korang pernah pkir x? aku twu korg xpernah pkir kan? hehe..cikgu ialah insan yang mengajar kita mengenal kehidupan dunia. so, cikgu x semestinya mengajar kat sekolah kan? 

adik kita sendiri pun boleh jadik cikgu bila dia kata..

"kak, buanglah sampah ni dalam tong sampah. baru cantik rumah kita ni."

atau makcik cleaner yg bersihkan blok2 hostel korang pun cikgu bila dia kata...

"anak, susun selipar ni ea? kemas sikit, senang makcik nak sapu depan bilik kamu ni." 

mak kita pun cikgu la..bila dia cakap..

"kalau sidai kain tu, terbalikkan kainnya..biar warna kain x pudar."

bagi yang muslim, Al-Qur'an juga cikgu kita...

"Allah sangat membenci jika kamu mengatakan sesuatu yg tidak kamu kerjakan...(As-saff : 3)"

hehehehe..pernah terpikir x? 
macam mana kalau dunia xda cikgu ye? emmm...mesti bolak balik la sesebuah negara, sebab pemimpin xde. mcm mana nk jdik pemimpin kalau xknl ABC? mestilah cikgu yang aja kn?

emm..mesti byk bangunan tinggi da runtuh, sebab arkitek xpandai kira. sape yg knlkn angka 123 kalau bukan cikgu?

emmm....mesti manusia banyak yg mati, sebab manusia x tahu bezakan makanan or minuman yg bersih atau yg kotor. mestilah cikgu yg ajar bakteria ad kat mana? even kat cntct lens pun ad byk bakteria..kn?

emmm....mesti semua xpkai baju, berbogel, sebab cikgu yg ajar jahit baju xda. mcm mna nk mjhit baju klau cikgu xajar cara jahit baju? kn? tukang jahit pun cikgu jugak taw!

emmm...mestilah byk peperangan berlaku, keganasan...sebab askar and polis2 semua kne twu cara mengawal, bhse isyarat lagi. kalau cikgu x ajar, mcm mna nak tahu? Ketua Polis Negara pun cikgu jugak tau!

cukupla tuh..yg lain korg pkir sdiri..renungkn ye..berterima kasih lah pada cikgu yg menjadikan korg sebagai manusia..bukan sampah masyarakat..hehehehe..

kepada cikgu2 yg bjaya mdidik saya sehingga peringkat sekarang nih..thank u very much!!

No comments:

Post a Comment

12 897 orang suka baca cerita aku :

Kepada VIP's Blog CORNER MUSLIMAH yang dihormati,


Aku atau bhs s0pannye.."saya' nak ucapkan terima kasih bebanyak sebab sudi melawat and be my follower. Juga, saya ingin memohon maaf andai terkasar bhse, or tercuit hati, terpukul jiwa, ter...err..ter ape lg ekk?? ape pun, mohon maaf lah ye..maafkan tau..you r my fren, hehehe. Hanya Allah yang dapat balas jasa VIPku ini kerana melawat blog yg emmm...yg ape? emm..pandai2 la VIPku menilainye ye..hehe..tQ!! & <3 u all!!