May 21, 2011

FAKTOR-FAKTOR TAK FOKUS DALAM KELAS

Ha…sebagai pelajar, aku tahu masalah besar sesetengah pelajar..tak boleh fokus dlm kelas kan?? Kenapa korg tak boleh fokus? Pernah fikir tak? Jom kita selidik….

MENGANTUK
  • Mengantuk merupakan penyakit berjangkit. Pernah perasan tak kalau korang duduk dlm satu kumpulan, bila sorang menguap, yang lain semua akan ikut menguap?
  •  tak cukup tidur
  •  memang ada penyakit cepat ngantuk





PEMAKANAN

  • sebab korang makan makanan berat sebelum pergi kelas..contohnye Nasi Lemak, atau Nasi campur bertambah2. Bila makan makanan berat, perut kita memerlukan banyak ATP (tenaga) untuk mencerna makanan tersebut. Jadi, bila ATP yg buatkan badan kita bertenaga  dah bkurang,  kita akan mengantuk.
  • Makan makanan yang tak berkhasiat. Em..contohnya megi. Megi melambatkan neuron2 otak kita untukberfungsi, bila tak dpt bfungsi dgn baik, kita tak dpt fokus dgn pbelajaran ari tu.





KESIHATAN

  •  ha..tak exercise ea? Sape suruh tak payah exercise? Penting tau! Kenapa penting? Sebab bila korang rajin exercise, badan korang akan bersedia untuk menghadapi keletihan. Maksud aku, korang tak mudah letih la..klau letih kan kita tak boleh fokus. Aku pun student jugak. Hehehe..
  • Kalau sakit, makanlah ubat suspaya korang cepat sembuh. Contohnye kalau kita selsema dan tak makan ubat..dalam kelas asyik bersin je. Mcm mana nak fokus? Betul x? hehe..



GANGGUAN EMOSI

  • Perasaan terlalu gembira pun boleh menyebabkan kita tak fokus. Contoh, kita berjaya dipillih sebagai  Pelajar Terbaik. Disebabkan terlalu gembira, kita asyik memikirkan tentang anugerah tu sampai tak fokus dlm kelas. Betul tak?
  • Perasaan sedih atau murung juga faktor tak fokus. Jiwa kacau la orang kata.


GANGGUAN FIZIKAL

  • Kawan sebelah ajak berbual? Member2 citer masalah dia kat korang? Bantai je member tu..huhu. Bak kata pensyarah kimia aku (Dr. Yiu), bila kita tengah belajar dan kawan kita ajak bbual, kawan kita tu adalah perosak masa depan kita.
  • Main mesej. Tengah belajar sibuk duk main mesej, mcm mana nk fokus dlm kelas? Mesti kita sibuk fikir, lepas ni nak reply ape pulak ek? Tak gitu ke? Aku pun student jugak.



PENGURUSAN JADUAL

  •  Klau kita tak uruskan jadual dengan betul..macam mana nak belajar dengan tenang?
  • Buat to-do list untuk setiap aktiviti korang supaya masa yg korang sepatutnya guna untuk belajar korang tak guna untuk memikirkan aktiviti lain.

ni contoh jela..huhu

2 comments:

12 897 orang suka baca cerita aku :

Kepada VIP's Blog CORNER MUSLIMAH yang dihormati,


Aku atau bhs s0pannye.."saya' nak ucapkan terima kasih bebanyak sebab sudi melawat and be my follower. Juga, saya ingin memohon maaf andai terkasar bhse, or tercuit hati, terpukul jiwa, ter...err..ter ape lg ekk?? ape pun, mohon maaf lah ye..maafkan tau..you r my fren, hehehe. Hanya Allah yang dapat balas jasa VIPku ini kerana melawat blog yg emmm...yg ape? emm..pandai2 la VIPku menilainye ye..hehe..tQ!! & <3 u all!!